2024: Rok dvouciferného růstu a nových lídrů
|
Rok 2024 byl pro OVB v České republice opět úspěšný. Byl ve znamení naplňování dlouhodobých cílů a pokračující evoluce v mnoha oblastech – IT, procesů, upevňování postavení na trhu i šíření dobrého jména OVB mezi laickou i odbornou veřejností. Na to i mnoho dalšího jsme se zeptali předsedy představenstva a CEO Miroslava Řezníka a člena představenstva zodpovědného za provoz a finance Pavla Manhaltera.
Začneme obligátní otázkou. Jaký byl pro OVB rok 2024?
M. Řezník: Rok 2024 byl pro OVB Česká republika opět obdobím růstu, a to jak ve finančních ukazatelích, tak v oblasti digitalizace a zlepšení služeb. Pojďme si říct klíčové úspěchy roku 2024: Dvouciferný růst v obratu a náboru a zapracování nováčků, rok plný nově povýšených, rok s 5 novými zemskými řediteli (LD) včetně dvou nových žen na pozici LD, rok, kdy jsme opět překonali rekordní měsíční výkon s více než milionem jednotek, rok s výrazně rychlejším růstem ve všech produktových oblastech než český finanční trh. Potvrdili jsme také, že umíme využívat nové tržní příležitosti, jako je DIP. To vše při opětovném potvrzení vysoké klientské spokojenosti. OVB ČR pokračovala v implementaci 5leté lokální strategie, která má být završena do roku 2027 bezpapírovou OVB pro spolupracovníky i klienty a znásobením obratu společnosti. Nadále se zaměřujeme na nové cílové skupiny, zejména na mladší generace spolupracovníků a klientů. Celkově OVB vykazuje pozitivní výhled díky silné strategii zaměřené na spolupracovníky, klientský servis, inovace a růst.
Jak vypadá finančně poradenský trh z hlediska ekonomického potenciálu?
M. Řezník: Finančně poradenský trh v České republice se za poslední roky výrazně změnil a má stále vysoký ekonomický potenciál. Náš sektor těží ze zvyšující se poptávky po finančním poradenství, což je způsobeno jak rostoucí složitostí finančních produktů, tak zvýšeným zájmem o osobní finance. Několik klíčových aspektů ovlivňujících tento trh zahrnuje:
1. Zvyšující se potřebu finanční gramotnosti: S rostoucími možnostmi v oblasti investic a finančních produktů mají lidé potřebu lépe rozumět správě osobních financí. Finanční poradci tak mají potenciál oslovit širší klientelu, zejména mladší generace, které se zajímají o investice a plánování důchodu.
2. Růst investičního segmentu: S popularizací investic, zejména přes online platformy, se finanční poradci stávají důležitým zdrojem informací. Lidé, kteří chtějí diverzifikovat své portfolio nebo se zaměřit
na dlouhodobé investiční strategie, často vyhledávají profesionální osobní poradenství.
3. Hypoteční a úvěrové poradenství: Hypoteční trh v ČR prošel mnoha změnami, zejména díky regulacím a zvyšujícím se úrokovým sazbám. Poradci mají možnost oslovit lidi, kteří hledají optimální způsob financování bydlení, což zvyšuje poptávku po odborných radách.
4. Digitalizaci a inovace: S rozvojem digitálních technologií se finanční poradenství čím dál více přesouvá do fintech prostoru. Velké a silné finanční poradenské společnosti investují do technologií, aby
lépe oslovily své klienty a zefektivnily své služby.
5. Regulaci a profesionalizaci trhu: Český finančně poradenský trh je stále více regulován, což má za cíl zvýšit transparentnost a důvěryhodnost tohoto sektoru. To vede k postupnému růstu kvality
poskytovaných služeb, což může dále zvýšit atraktivitu trhu pro klienty a nové poradce, kteří chtějí na tomto trhu podnikat. Celkově vzato má finančně poradenský trh v ČR solidní ekonomický potenciál, a to jak v oblasti tradičního, tak digitálního poradenství. Zároveň se očekává, že poptávka po těchto službách poroste, zejména díky rostoucím příjmům a úspor obyvatel, hrozbě jménem inflace (připomenu, že to není tak dávno, co jsme měli v ČR tříletou inflaci ve výši 32 %) a potřebě finanční jistoty a nezávislosti na státních systémech důchodového a zdravotního zabezpečení. Nezávislí finanční poradci mají velký význam v každé tržní ekonomice, tím spíše, když se v ČR pohybujeme v rostoucích deficitech na důchodovém účtu, v deficitech státního rozpočtu 250–300 mld. Kč ročně a do deficitu nám padá i systém veřejného zdravotního pojištění.
V roce 2025 slavíme výročí 55 let OVB Holdingu v Evropě? Co to pro vás znamená?
M. Řezník: Je to významný milník a zároveň příležitost k naprosto unikátní oslavě, která proběhne v květnu v moderní aréně v Düsseldorfu a zúčastní se jí přes 7 tis. spolupracovníků a obchodních partnerů v rámci celé Evropy. Všichni se můžeme těšit na celoevropské FKT. Za více než půl století se OVB etablovala jako jeden z předních poskytovatelů finančního poradenství zaměřeného na své spolupracovníky a klientské potřeby, a to s důrazem na dlouhodobou spolupráci. Toto výročí rovněž zdůrazňuje význam osobního přístupu a důvěry v poradenství, které OVB považuje za klíčové i v době digitalizace. V rámci nové strategie »OVB Excellence 2027« se OVB zaměřuje na posílení kariérního rozvoje svých poradců, inovace, rozšíření působnosti a udržitelnost – vše s důrazem na lidský přístup. Tento krok ukazuje na závazek společnosti nejen k růstu, ale i k podpoře nových generací poradců a udržení vedoucí pozice na evropském trhu finančního poradenství. S touto oslavou přichází také ocenění minulých úspěchů a důvěry, kterou si OVB získala díky své schopnosti adaptovat se na potřeby klientů a tržní změny v průběhu let, což ji činí připravenou na další desetiletí úspěšného působení v Evropě.
Jak si stojí česká OVB v rámci všech 16 zemí holdingu?
M. Řezník: Rád se dívám na naše evropské rangliste a v roce 2024 ještě častěji. OVB ČR je největší zemí v rámci OVB Evropa. Je vidět, že nás společně, tzn. zemská ředitelství i centrálu, baví soutěžit s většími zeměmi z pohledu počtu obyvatel a větší kupní síly. Vše je podloženo implementací naší lokální strategie OVB ČR Excellence 2027 a náš mindset dosahování excelence funguje v praxi. Spolu s dalšími trhy v regionu střední a východní Evropy (CEE), jako je Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rumunsko, tvoří OVB ČR podstatnou část obratu a celkové výkonnosti OVB, přičemž region CEE přispívá přibližně 50 % k celkovým tržbám holdingu.
V posledních dvou letech se takříkajíc »roztrhl pytel« s novými zemskými řediteli a pochopitelně i ředitelkami. V nové roli jsme jich přivítali hned sedm, což je více než za předchozích 10 let. Čím si to vysvětlujete?
M. Řezník: Budu se opakovat, lidé chodí vždy za lidmi, a to je největší konkurenční výhoda OVB. Pokud nemáte ty správné vzory, noví lídři nevzniknou. To, že se rodí další generace zemských ředitelů, je z velké části způsobeno právě našimi stávajícími lídry, kteří dokážou opakovaně přivést a zapracovat a vychovat další generace. Dalším aspektem je, že dlouhodobá strategie OVB se zaměřuje i na mladší generace, což vede k potřebě nových lídrů, kteří dokážou oslovit cílové skupiny, jako jsou generace Y a Z. Tento přístup podporuje dlouhodobý růst společnosti, tzn. plně fungující Kariérový plán OVB. Samostatnou kapitolou jsou u nás ženy. OVB ČR má největší počet žen na pozici zemské ředitelky v porovnání s konkurencí, proto také říkám, že pro ženy je nejlepší adresa na podnikání ve finančním poradenství právě a jedině naše společnost.
To, že kariérní plán funguje, ukázalo právě množství nově povýšených zemských ředitelů a ředitelek. Jak se ale daří OVB úplně na začátku, tedy v recruitingu?
M. Řezník: Bude to vypadat, že stále kopíruji stejnou odpověď, ale není to tak. Je jasné, kdo za posledních 31 let nejvíce přivádí a zapracovává nováčky ve finančním poradenství na trh. Nejinak tomu bylo i v minulém roce. Opět jsme jasná jednička na trhu v recruitingu a zapracování na první registrace u ČNB. Důvodem je unikání dlouhodobě vypracovaný systém recruitingu a zapracování vedený zkušenými manažery a podpořený digitalizací a e-learningem. Předávání know-how, průběžné školení a vedení v průběhu celé kariéry. Pro mladé poradce například pořádáme Kariérní kampus, letos již pátý ročník celodenní konference zaměřený právě na předávání know-how a sdílení principů v rámci kariéry na různých stupních kariérního žebříčku. Letos se jí zúčastnilo téměř 700 našich nováčků a jejich manažerů. Akci podobné velikosti v ČR nikde jinde neuvidíte, resp. nezažijete.
Jak si stojí OVB v klientské spokojenosti?
M. Řezník: Klademe důraz na dlouhodobou spolupráci a následný servis u klientů. Stále držíme klientský koncept Analýza – Poradenství – Servis. Jedno číslo dokládající, že prvotním sjednáním smluv u klienta dlouhodobá spolupráce jen začíná: celých 62 % sjednaných smluv se totiž děje v rámci následné spolupráce se stávajícími klienty, tedy naší terminologií na servisních schůzkách. A to, že naši práci u klientů děláme opravdu dobře, dlouhodobě již od roku 2019 potvrzuje i každoroční výzkum mezinárodní agentury Kantar. Podle jejího TRIM indexu spokojenosti klientů je OVB na úrovni benchmarku retailových finančních institucí v Evropě.
V uplynulém roce se začal nabízet DIP (dlouhodobý investiční produkt) jako forma podpory přípravy na stáří. Jak si v této oblasti vedeme?
M. Řezník: Odpověděl bych šířeji. V rámci každé firemní strategie je potřeba reagovat na měnící se situaci na trhu a vytěžit nové tržní příležitosti. Proto jsme DIP brali velmi vážně, zadali jsme si exkluzivní marketingový výzkum u IPSOSU. Potvrdilo se, že tato novinka umí doslova generovat více nových spolupracovníků, více nových klientů a větší spokojenost u stávajících klientů. Podle dat, co máme k dispozici, jsme číslo jedna na trhu. To není náhoda, vedle zmiňovaných marketingových studií se většina zemských ředitelství na tuto novou tržní příležitost připravovala již v předchozím roce a potvrdili správný podnikatelský přístup a invenci. Je to pouze začátek, potenciál se rozhodně nevyčerpal v prvním roce, ale se zvyšující se informovaností bude pokračovat v dalších letech. Opravdu není na co čekat, čím dříve na sebe klienti převezmou odpovědnost v budoucím financování své penze, tím pro ně lépe. Podíl státního důchodu se bude zmenšovat, demograficky je to nezvratné. A myslet si, že to vyřešíme opakovaným zvyšováním věkové hranice pro odchod do důchodu je nereálné, tam už jsme dnes fyziologicky na limitu u většiny profesí.
Došlo i k dalším dílčím legislativním změnám a některé se teprve chystají. Jak to ovlivní finančně poradenský trh nebo OVB samotnou?
P. Manhalter: Všechny legislativní změny průběžně implementujeme, přizpůsobujeme jim systémy, procesy a nástroje. Změn je poměrně hodně, dá se říct, že se jedná o kontinuální implementaci různých nařízení. Z větších projektů jsme v letošním roce např. doplnili kontrolní systém o funkci lokálního interního auditu. Ve výběrovém řízení jsme vybrali renomovanou společnost BDO Audit, která naváže na holdingový interní audit a zaměří se především na kontrolu procesů týkajících se zprostředkování investic.
Jakou událost v roce 2024 v OVB považujete za nejdůležitější?
M. Řezník: Že Kariérový plán OVB ČR žije obrovskou dynamikou. Měřeno meziročním růstem povýšených na pozicích obchodních vedoucích (GST) a výše na úrovni 43 % a na pozicích oblastních ředitelů (BD) a výše neuvěřitelných 220 %. Na úspěšnou kariéru nebo chcete-li podnikání ve finančním poradenství je OVB i po více než 30 letech ta nejlepší adresa.
OVB byla v posledním roce hodně vidět v médiích. Je to součástí nové strategie?
M. Řezník: Ano, je to klíčová část nové Marketingové strategie OVB ČR, která byla vytvořena v systému ambasadorů, vybraných zemských ředitelů a s externí globální agenturou Fleishman&Hillard. Jsem rád, že už ji uvádíme v život a naši spolupracovníci mají v zádech podporu tohoto typu. A široká veřejnost může vidět profesionální prezentaci nejstarší finančně poradenské společnosti v ČR a důkazy, že OVB dělá profesionální finanční poradentství a pomáhá klientům v různých životních situacích. Zmínil bych také pravidelné odborné výstupy našich zástupců v ekonomických diskusích na CNN Prima News. Připomenu i na tomto místě propozici značky OVB: »Radíme srdcem a rozumem. S empatií a pochopením.« Na to bychom měli všichni v OVB myslet při naší každodenní práci.
V uplynulých letech OVB hodně sázela na digitalizaci. Jak se posunula v uplynulém roce a co je v plánu v dohledné budoucnosti?
P. Manhalter: Už na jaře letošního roku jsme spustili modul online prodeje investic a propojili jsme systémy Amundi a Consequ. V souvislosti s investičním modulem jsme spustili další možnost podepisovat dokumenty, a to formou SMS zpráv klientům. SMS podpis si získal okamžitě obrovskou popularitu a nyní už se prostřednictvím něho podepisuje většina dokumentů. Dále jsme propojili prvního produktového partnera, a tím jsme získali tzv. živá data u stovek tisíc smluv. Tím výrazně usnadníme správu těchto stávajících smluv a servis u klientů. Další partneři budou postupně přibývat v následujících letech.
Na centrále se vydává hodně úsilí i na inovace, které nejsou na první pohled tolik vidět. Můžete nám je přiblížit?
P. Manhalter: Převážně se jedná o pokračování digitalizace administrativních procesů. Hlavně pak rozšiřování ePodatelny o další partnery a typy dokumentů. Aktuálně na centrálu elektronicky přijde
cca 86 % všech dokumentů. V letošním roce se zapracovalo i na vratkách, které jsou realizovány už z 85 % také elektronicky. Díky tomu se blížíme k našemu klíčovému strategickému cíli – bezpapírové
OVB v roce 2027.
Systém ambasadorů vstupuje do svého čtvrtého roku fungování a očividně se osvědčil. Jaké konkrétní úspěchy evidujete?
M. Řezník: Strategie OVB ČR neskončila pouze na papíře, ale žije a lidé, kteří ji vytvářeli, ji i systémově implementují. Kontinuálně se pracuje na podpoře tak, aby dávala smysl a byla časována podle priorit a aktuálních potřeb spolupracovníků, klientů a situace na trhu. A v konečném důsledku vedla k hlavnímu strategickému cíli v roce 2027. Dvouciferné růsty obratu a recruitingu v obou prvních letech pětileté lokální strategie jsou tím nejlepším důkazem, resp. konkrétním úspěchem.
Jaký očekáváte, že bude rok 2025 pro OVB i pro celý finančně poradenský trh?
M. Řezník: Bude to třetí rok naší lokální firemní strategie, takže bychom měli ještě zvýšit naše úsilí na straně podpory centrály, abychom udrželi roční dvouciferné růsty. V míře digitalizace budeme
odmazávat další procesy a blížit se k »Bezpapírové OVB«. OVB ČR bude i v roce 2025 firmou, která vás nejlépe zapracuje do růstového podnikání. Chceme být minimálně meziročně o 10 % větší – měřeno počtem manažerů, ředitelů, od kterých se nováčci inspirují. OVB jako značka bude klást důraz na sounáležitost, inkluzi a spojení se svými spolupracovníky a klienty. A na oslavu 55. výročí chceme přijet jako největší země OVB Holdingu. Trh pro finanční poradenství v ČR představují současné a budoucí úspory domácností v ČR. Na konci roku 2023 to bylo 6,4 bil. Kč, meziročně se jedná o přírůstek 670 mld. Kč. Není moc business segmentů v ČR v takového velikosti, jestli vůbec. V roce 2025 očekávám, že se budeme blížit 8 biliónům korun, takže podklad pro růst ve finančním poradenství bude opět nekonečný. Stejné je to s druhou částí bilance, a to jsou úvěry domácností v ČR, které jsou v absolutní velikosti už dnes větší než segment firemních úvěrů. A na závěr zmíním recept na štěstí od Warrena Buffetta: »Dělám to, co mám rád, s lidmi, které mám rád. Nejoblíbenějším zaměstnavatelem je on sám.«
Proto vám přeji hodně štěstí v roce 2025!