Vnímání finančních poradců u nás a ve světě

|

Za zdraví je totiž každý ochoten zaplatit cokoliv a vůbec neřeší, jaké marže např. na lécích jsou. Ale i efektivní řízení finančního rozpočtu a investic firmy jménem rodina je velmi důležité.

Proč jsou potom finanční poradci vnímáni mnohdy negativně? Přitom i lékař je jenom člověk a třeba chirurg musí být zručný jako truhlář, a ne pouze „chytrý“ a znalý anatomie lidského těla. Od přátel, co podnikají ve zdravotnictví, jsem mnohdy slýchal, kdybys viděl toho nešikovného chirurga, jak se mordoval se žlučníkem, a naopak jiného, který operaci provedl za polovinu času a bezchybně. Tady se ale pacient alias klient v řadě případů nedozví, co se ve skutečnosti dělo na operačním stole.

Na co narážím? Na fakt, že v každé profesi jsou profesionálové a ne úplní profesionálové. A že to jsou pouze lidé, ne bezchybní naprogramovaní roboti.

Ale pojďme zpět k finančnímu poradenství, o kterém dnes mluví všechny finanční instituce a i nezávislé finančně poradenské společnosti. Každý dělá to nejlepší poradenství, někdo i poradenství jinak atd.

Do budoucna je cesta pouze jedna, a to skutečné „finanční hypermarkety“, tzn. na jedné poličce v regálu „finanční produkty“ od různých „finančních výrobců“ a u toho finanční poradce, který umí vybrat zákazníkovy ty správné podle jeho zadání a potřeb. Tím spíše, že u jogurtu víte, na jakou příchuť máte právě chuť, a nemusíte nic počítat, u financí většinou ne. Tuto službu právě finančně poradenské společnosti zajišťují. Finanční instituce ne plně, nemají totiž na poličkách v regálech „finanční produkty“ od více „výrobců“. I když ve světě je běžné, že banka XY nabízí účty nebo úvěry jiných bank a naopak. Proč v ČR ještě ne?

Toto je dobrý základ pro finanční poradce, a co ještě musí přidat v porovnání se světem –více profesionálů. Tudy cesta vede. Potom se stane to, že i ve finančním poradenství se bude až 80 % osobních financí odehrávat ve „finančních hypermarketech“ za účasti finančních poradců, stejně jako u rychloobrátkového zboží, kde právě 80 % trhu potravin projde přes regály hypermarketů a supermarketů. A ještě musí tyto finančně poradenské společnosti zalistovat více „výrobců finančních produktů“, a ne například na penzi zvolit exkluzivně jednoho výrobce penzí… To potom zase sráží k zemi proklamovaná hesla o nezávislém finančním poradenství na celém trhu v ČR. A opět jsme u lidského faktoru a lidských rozhodnutí, kde mnohdy krátkodobý finanční efekt popře dlouhodobý slib a profesionalitu.