LD Jan Radovský: Potřebuji všechno neustále zlepšovat

|

Není nic staršího než včerejší úspěch. To je jen jedno z hesel, kterými se při své práci řídí nový LD Jan Radovský. Neustále hledá inovace a způsob, jak být ještě lepší. „Bylo by velkou chybou zavírat oči před tím, jak rychle se dnes svět vyvíjí,“ říká LD Jan Radovský. Pochází z jižních Čech. Do OVB vstoupil v Praze, kde studoval vysokou školu. Jeho dlouhodobým cílem je mimo jiné kultivovat trh finančního poradenství. Mezi jeho zájmy patří sport, hlavně tenis, a zajímá se rovněž o investice a technologie.

Před třemi roky, když jsme spolu dělali rozhovor v souvislosti s vaším povýšením na pozici RD, jste řekl, že Vaším cílem je kultivovat obor finančního poradenství. Jak myslíte, že se od té, doby tento obor vyvinul? Je kultivovanější, než byl?

Náš obor se obrovsky posunul, hodně se zprofesionalizoval. Především se pročistil od mnoha nekvalitních, kteří mu dělali tu špatnou pověst. Pomohly k tomu podle mě především nové certifikace na jednotlivé produktové oblasti, které jsou významně těžší, než bývaly. Pro kvalitní práci finančního poradce je odborné vzdělání prostě nutnost a aktuální úroveň obtížnosti těchto zkoušek je poměrně velmi dobře nastavena, aby mohly být takovým prvním filtrem, kdo do našeho oboru patří a kdo ne.

Jaký je podle Vás největší současný nešvar Vašeho oboru?

Jako hlavní problém vidím to, že stále bohužel na trhu existují společnosti nebo skupiny poradců, jejichž cílená byznys strategie je využívat a zneužívat nedostatečnou finanční gramotnost lidí místo toho, aby jim přinesli nějakou přidanou hodnotu. My z oboru je sice poznáme na první pohled, bohužel klient to má o dost těžší a často to odhalí, až když se spálí. Jako další velký nešvar, aktuální i budoucí. vidím prodej velmi rizikových investičních produktů. u kterých je motivací buď vysoká a neregulovaná provize pro poradce, anebo snaha získat klienta na svou stranu díky vysokému slibovanému a často ,,garantovanému zhodnocení“.

Nyní je z vás LD. Jaké byly ty uplynulé tři roky?

Byly úžasné! Společně jsme toho strašně moc zažili jak v pracovní, tak v osobní rovině. Rozšířili jsme naše ředitelství o spoustu šikovných lidí a z cca 60 z nich se nám již podařilo vychovat nové manažery. Zároveň se nám podařilo u spousty stávajících manažerů ještě více rozvinout jejich potenciál a díky tomu jsme povýšili 19 nových oblastních vedoucích a dokonce 5 nových ředitelů. Především díky neustálé práci na rozvoji každého jednotlivce a na rozšiřování všech týmů jsme stejně jako v předchozích letech rostli velmi dynamickým tempem a vyvrcholilo to ve sledovacím období na zemské ředitelství, ve kterém se nám podařilo překonat 500 000 BJ za 6 měsíců.

Kdyby bylo jedno slovo nebo vlastnost, které provází Vaši kariéru v OVB, co by to bylo?

Inovace. Potřebuji všechno neustále zlepšovat, hledat efektivnější, rychlejší či kvalitnější cestu. Ať se podívám na jakoukoliv část naší práce, tak mi hned začne v hlavě šrotovat, jak by to šlo dělat lépe. Z toho vyplývá asi i má neustálá potřeba vše co nejvíce měřit, protože jen když má člověk dostatek dat, tak to vše zároveň může skutečně dobře řídit.

Jakou radu byste nyní dal svému já na začátku kariéry v OVB?

Rychleji se do toho pustit opravdu naplno. Srovnat si v hlavě svoje vlastní cíle a otestovat si, že jsem v dobrém týmu, že lidem nad sebou mohu věřit a že je to kvalitní a poctivá práce. A pak se do toho pořádně opřít! Aby byl člověk v něčem dobrý, tak to stojí nějaké množství hodin - a čím rychleji je tou činností strávím, tím dříve to začne vše fungovat. A zkusit u toho co nejvíce upozadit svoje vlastní ego, abych lépe zvládal neúspěchy a odmítnutí. Je to zároveň i nutné pro to, abych byl schopen co nejupřímnější sebereflexe a uměl co nejlépe přijímat zpětnou vazbu, protože bez toho se dříve či později začnu točit v kruhu a můj progres a má kariéra se zastaví.

Doba je dnes jiná než v době, kdy jste začínal. Musel jste v průběhu let měnit způsob práce?

Základy jsou stále stejné, ale bylo by velkou chybou zavírat oči před tím, jak rychle se dnes svět vyvíjí a jak rychle se vyvíjejí různé technologie. Naše práce se sice teoreticky dá stále dělat i bez nich, ale kdo se nebude adaptovat na nové podmínky, tak bude oproti konkurenci více a více ztrácet - ta bude stíhat více práce za méně času nebo bude výrazně efektivnější. Snažíme se to s kolegy řešit na našich pracovních seminářích, do jejich programu dlouhodobě zapojujeme inovační a IT témata. Věřím, že i moje nová role ambasadora pro oblast IT pomůže toto téma výrazně zlepšit na straně naší centrály.

Jaká je Vaše aktuální podnikatelská strategie? Změnila se?

Ta je stále stejná, jsme zaměřeni na mladé a inteligentní lidi, co sice nemají možná ještě moc zkušenosti, ale chtějí mít úspěšnou kariéru, chtějí zkusit podnikat a chtějí na sobě pracovat. Tuto strategii jsme měli od začátku, nikdy jsme ji neopustili, a naopak jsme ji celých 15 let intenzivně rozvíjeli a vylepšovali. Díky tomu jsme v ní dneska nejlepší, co jsme kdy byli. A věřím, že i nejlepší široko daleko, je to podle mě naše největší konkurenční výhoda. Nováček, který začne u nás, má největší šanci udělat v tomto oboru dlouhou a úspěšnou kariéru.

Čím je podle Vás Vaše ředitelství v rámci struktury OVB jiné než ostatní?

Jsme relativně mladý tým, primárně tvořený z vysokoškoláků, ať už vystudovaných nebo stále ještě studujících. Jsme zaměřeni na kariéru jednotlivce a v začátcích spolupráce jsme schopni nabídnout novým spolupracovníkům velkou flexibilitu, aby zvládli rozjezd zároveň se studiem nebo se stávajícím zaměstnáním. Po klientské stránce se snažíme o důkladnou finanční analýzu a následně o Allfinanz koncept s důrazem na dlouhodobá a klíčová přání klienta. Hlavní prioritou je přidaná hodnota pro klienta a jeho maximální dlouhodobá spokojenost, abychom si ve všech lokalitách udrželi dobrou pověst.

Jaký je Váš největší pracovní úspěch, když vynecháme všechna povýšení?

Na prvním místě je to rozhodně parta skvělých lidi, kterou se podařilo vytvořit. Jednoznačně pro nás platí, že jsme spíše kamarádi než kolegové. To, že jsme si za ty dlouhé roky nijak nepokazili naše vynikající vztahy, je ta nejcennější věc, kterou máme. Je to dáno asi tím, že nám všem jde o dlouhodobý společný úspěch, a ne o ten krátkodobý, který je často na úkor něčeho nebo někoho. O tom, že to byla správná cesta, svědčí mimo jiné to, že posledních 10 let rosteme průměrně o 30% ročně, což dokáže méně než 1% firem na světě, a já jsem hrdý, že patříme mezi jednu z nich.

Jak důležité je pro Vás a Vaši práci sebevzdělávání a další rozvoj?

Velmi, je to rozhodně jedna z nejdůležitějších věcí. Jak říkal jeden z nejlepších podnikatelů naší země: aby člověk mohl vybudovat velký podnik, tak nejdřív musí vybudovat sebe. Hodně to v našem ředitelství řešíme, protože často největší překážkou pro další povýšení a nárůsty je, pokud si někdo myslí, že už je dokonalý, anebo že má nějakou slabinu, na jejímž zlepšení či odstranění nepracuje.

Využíval jste nebo stále využíváte nějakou knihu na podobná témata?

Nové podněty a inspiraci přijímám především v podobě audio nebo video formy, jelikož mi to přijde efektivnější než čtení. Dokážu to snadno kombinovat s jinou činností, a mohu tomu tak věnovat výrazně více času, aniž by mi to zabíralo čas na práci. Bohužel na výčet zajímavých podcastů nebo toho, koho či co sledovat, bych potřeboval tak minimálně stránku prostoru navíc.

Jak se motivujete?

Jelikož mě práce obrovsky baví, tak je snazší být stále motivovaný tak nějak přirozeně. Stačí mi k něčemu směřovat, což doteď většinou byla primárně další pozice v kariérním plánu, který je v tomto směru naprosto geniální, jelikož přesně říká, na co se má člověk soustředit a kolik čeho má udělat. Teď jsem tuhle „hru" dohrál do konce, a tak hodně přemýšlím, co je na trhu možné, jak velké podnikání je v tomto oboru možné vybudovat. Proto jsme v našem LD rozpracovali náš nový společný cíl, a to překonat 1 000 000 BJ za měsíc. Nepochybuji o tom. že se nám to podaří, jen je otázka, za jak dlouho. A k tomu, aby se to povedlo co nejdříve, tak bude potřeba zefektivnění mnoha procesů a vylepšení víceméně každého dílku naší práce.

A jak motivujete Vaše spolupracovníky?

Dle zkušeností, které jsem získal během více než 15 let podnikání, je vlastní vnitřní motivace spolupracovníků mnohem podstatnější a silnější než nějaká vnější motivace. Proto hodně pracujeme na tom, aby měli naši spolupracovníci své osobní cíle a chtěli si plnit své sny. Vytváříme pro ně co nejvíce inspirativní prostředí plné úspěšných vzorů. Aby viděli, že dosáhnout čehokoliv je možné, a zároveň, aby se mohli kohokoliv dojít zeptat, jakým způsobem to dokázal. Ideální je u toho systematicky pracovat na reálném zlepšení jejich skills a mindsetu, protože pak si sami uvědomí své obrovské možnosti a byli by hloupí, kdyby je nechtěli co nejvíce využít.

Jaké máte další cíle, plány a ambice?

Nerad bych, aby to znělo nějak přehnaně sebevědomě, ale řídím se heslem, že není nic staršího než včerejší úspěch, a i když se mi podaří něco velkého, tak hned začÍnám pracovat na tom, jak to překonat. Proto bych byl rád, abychom nadále rostli, pokud možno větším tempem než dosud a povyšovali větší a větší množství spolupracovníků - jak na manažerské pozice, tak na ty ředitelské. Doufám, že budeme nadále dominovat rangliste v ČR a pokusíme se v dalším roce si zahrát i o pěkné umístění na evropské úrovni. Samozřejmě nic se nemění na naší dlouhodobé vizi snažit se společně kultivovat trh finančního poradenství a zvyšovat finanční gramotnost našich klientů.

Jak relaxujete, případně „dobíjíte baterky"?

Relaxuji primárně při nějaké pohybové aktivitě, pravidelně hraji amatérskou tenisovou ligu, snažím se chodit běhat nebo si zajdu zahrát s kamarády spikeball. Jelikož můj mozek potřebuje pořád přijímat nějaké podněty, tak baterky si asi potřebuje častěji dobíjet mé auto než já. Mně stačí, když si mohu v klidu přečíst nebo poslechnout něco z oblasti investování nebo technologií, což jsou věci, které mě dlouhodobě hodně baví a do kterých jsem hodně ponořen. Technologický pokrok si pak mohu vyzkoušet rovnou v praxi, když nechám autopilota, aby nás odvezl na některý z častých výletů s manželkou.